Loading
April 30 2021

Op Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk deelt OneFit tips voor een zo veilig en gezond mogelijke thuiswerkomgeving

Het effect van een jaar lang thuiswerken

Op 28 april is het Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk, met dit jaar de focus op pandemische arbeidsomstandigheden. Voor OneFit een goed moment om de negatieve bijwerkingen van het thuiswerken onder de loep te leggen en passende tips te delen.
Tegenwoordig besteden mensen het grootste deel van de tijd aan het schrijven van e-mails, het bijwonen van videovergaderingen en het kijken naar tv-series. Het niet naar kantoor kunnen en genoodzaakt thuiswerken spelen hier een grote rol en maken het werknemers niet gemakkelijker. De hoeveelheid schermtijd op een dag zorgt ervoor dat de ogen weinig pauze krijgen. De mens neemt  ongeveer 80% van de informatie via de ogen op, dat betekent dat de ogen veel zorg, aandacht, rust en training nodig hebben. OneFit biedt lessen die de ogen laten rusten en tegelijkertijd het lichaam trainen, lessen zoals yoga, flow, fitness en mobility helpen hierbij. Elke minuut beweging compenseert één minuut schermtijd en helpt negatieve bijwerkingen te voorkomen.
Een dag als deze is enorm waardevol om nogmaals te benadrukken hoe belangrijk het is om als bedrijf te investeren in een gezonde werkomgeving voor je medewerkers. Als organisatie wil je bepaalde doelen bereiken. Een gezonde werkomgeving en fitte medewerkers dragen hier dag in dag uit, substantieel aan bij. Als bedrijfsfitness aanbieder gaan wij zelfs een stuk verder: wij ondersteunen bedrijven door hun medewerkers te activeren en wij verbeteren, met verschillende bedrijfsspecifieke initiatieven, de gezondheid van werkomgeving.” – Robert Meirmans, OneFit for Business
Yoga en flow: kijk naar de binnenkant
Elk jaar zoeken miljoenen mensen medische hulp voor digitale vermoeidheid van de ogen (computer vision-syndroom), evenals nekpijn, hoofdpijn, duizeligheid, moeite met scherpstellen, dubbel zien, bijziendheid en meer. Volgens OneFit is verlichting voor deze problemen te vinden in alledaagse activiteiten. Yin Yoga activeert bijvoorbeeld bewust de ogen en helpt te focussen op de ademhaling. Yoga-leringen spreken van het derde oog, het energiecentrum in het midden van het voorhoofd. Bewuste, diepe ademhaling en focus op dit chakra helpt de pijnappelklier te activeren. Oefening bij daglicht – zoals Morning Flow in het park – en een goede nachtrust in volledige duisternis helpen ook bij vermoeide ogen. Meditatie is het meest effectief en helpt bij het verlichten van hoofdpijn en verbetert de concentratie en het gezichtsvermogen.
Mobility, dans, en watersporten: kijk in de verte
De ogen hebben afwisseling nodig. Het aanpassen van kijkafstanden en het losmaken van de kaakspieren helpt het zenuwstelsel en de spieren rond het visuele orgaan te verbeteren. Oefeningen zoals mobility helpen de ogen te ontspannen en te voorzien van voldoende zuurstof. Sporten zoals surfen en een pirouette tijdens het dansen helpen het evenwicht verbeteren door op een specifiek punt in de verte te focussen.
Een balans tussen werk en privé met OneFit
Uiteindelijk helpt elke vorm van sport en ontspanning de symptomen tegen te gaan die worden veroorzaakt door overmatig schermtijd. De online lessen van OneFit bieden een breed scala aan trainings opties die samen met collega’s of vrienden kunnen worden gedaan. Fitness workoutsfysio tipsHIIT-trainingen en functionele training helpen blessures te voorkomen dankzij de  holistische focus.
Bedrijven zijn meer  dan ooit bewust van de verantwoordelijkheid die zij hebben om de mentale en fysieke gezondheid van  werknemers te bevorderen en te waarborgen. Een uitgebalanceerd sport- en ontspanningsprogramma helpt uitputting en de negatieve effecten van het thuiswerken voorkomen. Met het flexibele sport- en fitness aanbod van OneFit voor bedrijven en particuliere leden kunnen technieken worden geleerd om de effecten van overmatige digitale consumptie te compenseren en tegelijkertijd op een leuke manier iets nieuws te ontdekken.
OneFit