Loading
October 11 2017

[DUTCH] 3voor12: De kunst van de dj met Sunnery James & Ryan Marciano

3 voor 12 sprak Sunnery James & Ryan Marciano over de kunst van het draaien. Lees hier een deel van het leuke interview.

Deze week een superserie in de reeks De Kunst van de DJ. Vijf dj’s, die allemaal op ADE draaien. En dit keer zelfs twee voor de prijs van een: het succesvolle Dutch house duo Sunnery James & Ryan Marciano. Over draaien als duo, trommelplaten en natuurlijk de prangende vraag: produceren jullie nou zelf of heb je een ghostproducer?

De een was manager in een schoenenzaak, de ander desperately op zoek naar een stage. Zo ontmoetten Sunnery James en Ryan Marciano elkaar. Ze waren tieners met lef in Noord-Holland, die gewoon bij de Escape aanbelden om aan te kondigen dat ze in die club het gezamenlijke eindfeest van de Purmerendse scholengemeenschap wilden organiseren. Even later stonden ze buiten met een contract en nul euro op zak. Binnen drie maanden moest er 6.000 euro verdiend zijn, anders hadden ze een probleem.

Daar ergens werd het eerste zaadje geplant van het meest succesvolle house duo dat Nederland op dit moment kent. Van de Escape ging het via Latin Village langzaam maar zeker richting Ibiza, en volgende week tijdens Amsterdam Dance Event naar de AFAS Live. ‘Ik weet nog goed hoe ik altijd zat te oefenen in Ryan’s kamer. Gewoon voor de lol, en altijd met dezelfde twee platen: ‘Plastik Vision’ van Hardsoul en ‘Follow The Beat’ van Paul Johnson. Ryan’s gezicht stond altijd op onweer, en op een gegeven moment zei hij: koop je eigen shit. Volgens mij moet je ook gaan draaien.’

Wie van jullie is de beste dj?
Sunnery: ‘Ik.’
Ryan: ‘Ik natuurlijk.’
Sunnery: ‘Ik denk dat we hele andere dj’s zijn. Ryan heeft een heel goed oor voor mixen, ik draai wat rauwer. Hij weet welke platen goed bij elkaar passen, ik wil soms hoe dan ook een bepaalde track erin hebben. Dat is het verschil tussen ons, en die combinatie werkt fantastisch.’
Ryan: ‘Dat klopt wel ja, ik ben meer smooth, rustig in de opbouw, hij is veel abrupter.’
Sunnery: ‘Op die manier ontstaat een flow die ook langere tijd interessant blijft. We komen het best tot ons recht als we zes uur mogen draaien. Festivals zijn ook top, maar die uurtjes zijn killing. Dat zijn de enige sets die we lichtelijk voorbereiden. Normaal niet, dan beginnen we gewoon, voelen de vibe en zien wel waar het schip strandt. Als je een uur hebt voor 20.000 man heb je echt een plan nodig.’

Hoe ziet zo’n plan eruit? Bedenk je dan: na twintig minuten gaan we die en die hit draaien?
Sunnery: ‘Normaal draaien we zomaar 150 platen in vier uur, op een festival heb je minder ruimte. Dus maak je van te voren bijvoorbeeld edits of mashups.’
Ryan: ‘Het is voor ons wel een uitdaging om niet te veel hits te draaien. Zo proberen we op zo’n festival ook in te schatten wat de andere dj’s gaan doen, en dat doen we dan niet.’

Maar neem die Dire Straits cover die jullie op Tomorrowland draaiden? Plan je die vooraf?
Sunnery: ‘Ja, die is van Kryder. Hij heeft de parts gekregen van de band, om er een remix van te maken. Hij mocht er niks aan verdienen, alle rechten gaan naar Dire Straits, maar voor hem was het tof. Toen wij die voor het eerst hoorden dachten we: die gaan we de hele zomer draaien. Het was een van onze hoogtepunten tijdens Tomorrowland.’
Ryan: ‘Mijn vader luisterde vroeger altijd Dire Straits in de auto.’

 

Het hele artikel verder lezen? Klik dan hier om naar de website van 3 voor 12 te gaan.

 

Ryan Marciano, SJRM, Sunnery James, Sunnery James & Ryan Marciano